Noorwegen: van West naar Oost

Mijn reis start als ik in Antwerpen Centraal op de trein stap richting Den Haag. Ik logeer er bij Maike en Jeroen zodat we de volgende ochtend op tijd naar Schiphol kunnen. Een avontuur van Bergen naar Oslo begint. De eerste en laatste nacht zijn vastgelegd en de rest is in grote lijnen voorbereid maar met ruimte voor flexibiliteit. Ons hoofdvervoermiddel is de trein. Het verslag: veel foto’s en vooral info over de route die we gevolgd hebben.

20180608_192421

Zaterdag 9 juni

Den Haag – Schiphol – Bergen

Bergen: net als we er aankomen is er een folklorefestival bezig: veel boten, mensen in traditionele klederdracht, het boerenleven, veel vis en een heerlijke sfeer om doorheen te slenteren (Torgdagen i Bergen). De Floibanen is kapot, maar onderaan het station is een harmonieorkestenevenement bezig: we luisteren vol nostalgische gevoelens over het HOR naar een paar nummers. Verder wandelen we langs Bryggen, vergapen ons aan de prachtige schepen en bezoeken nog een paar delen van Bergen. Onze airbnb ligt in de wijk Mollendal waar we te voet naartoe kunnen.

Zondag 10 juni

We starten met een bezoek aan de Floibanen (die weer is gemaakt), maken een wandeling naar de Brushytten, schrijven wat ansichtkaarten, lunchen aan het water van de haven en stappen dan op de trein naar Voss. Daar ploffen we neer in de jeugdherberg (er is bijna niemand) en nemen we zelfs een duik in het water van Vangsvatnet.

IMG-20180611-WA0036

Maandag 11 juni

We huren mountainbikes en op aanraden van de tourist info fietsen we naar de Tvinnefossen waterval. Er zitten een paar venijnige klimmetjes in de fietsroute waarbij we meer dan eens de lichtste versnelling nodig hebben!! Bijna continu mooi uitzicht op de meren langs de route. Er is aan de andere kant van het meer wel een grote weg, maar geen fietspad, dus we beslissen om dezelfde weg terug te fietsen. Het is bewolkt en we zijn ‘s ochtends nogal optimistisch geweest met ons shirtje, korte broek en slippers, dus bij terugkomst nemen we gauw een warme douche en trekken we alles aan wat we bij ons hebben!

Na het bijkomen fietsen en wandelen we nog naar de gorge Bordalsjgelet, erg mooi! Dan is het weer tijd voor een duik in het meer en ons boek.

Dinsdag 12 juni

Ons plan om de Rallarvegen van Haugastøl naar Flåm te doen lukt niet, want de bike rental is daar nog niet open vanwege teveel sneeuw op de route. Wat jammer! We besluiten dan om niet met de trein verder te gaan maar een alternatieve route te kiezen naar Flåm. We pakken de bus naar Gudvangen en vanuit daar de veerboot naar Flåm. De busreis gaat over een prachtige bergpas (wel spannend!) en Gudvangen stelt niet meer voor dan een toeristisch haventje met souvenirwinkel, maar we bemachtigen een prachtig plekje op het dek van de veerboot en genieten dan 2,5 uur van het uitzicht op het Nærøyfjord en Aurlandsfjord.

IMG-20180613-WA0024

20180612_124910

Van Flåm hadden we wel iets meer verwacht… er liggen twee grote zeecruiseschepen voor anker en meer dan een toeristische nederzetting zoals de outlet villages van tegenwoordig, was het niet. We zoeken onze Vandrarheim (Noors voor jeugdherberg) op en ontdekken daar pas dat het oorspronkelijke dorpje Flåm enkele kilometers landinwaarts ligt. Daar gaan we even naartoe. Er zijn wat woonhuizen en een prachtig kerkje. Omdat er verder niet veel te doen is op wandelafstand besluiten we om de volgende ochtend meteen de beroemde Flåm Railway te nemen en een leukere plek op te zoeken (we willen hier echt niet blijven).

20180612_171233

Woensdag 13 juni

We pakken ons boeltje op, maken nog een wandeling in het Fretheimshaugane Naturpark, bezoeken even het museum over de geschiedenis van de Flåm Railway en en stappen dan (samen met honderden andere toeristen) in de trein. We hebben een perfect plekje en de uitzichten zijn spectaculair. Wat heerlijk om met de trein te reizen. En dan te bedenken dat de arbeiders de vele tunnels meter voor meter uitkapten (met een team van 4 man vorderden ze 2 of 3 meter per week) en dat er begin vorige eeuw al rijke Engelsen naar Flåm reisden om zalm te vissen (toen bestond de railway nog niet). Bij de Kjosfossen waterval stopt de trein 5 minuten, we mogen er uitstappen om te gaan kijken. Er is muziek en op een rots naast de waterval danst een nimf. Alles is hier aangekleed om de toeristische ervaring zo vol mogelijk te maken! In Myrdal, het eindpunt van de Flåm Railway stappen we uit en lunchen we, alweer met een prachtig uitzicht, op een trapje.

We reizen verder in de gewone trein Bergen-Oslo tot Geilo, onze volgende stop. De natuur is hier prachtig groen met bloemen, glooiend en lieflijk zoals we tot nu toe nog niet hebben gezien. We zijn zo blij dat we niet in het toeristische Flåm zijn gebleven! Geilo vind ik de mooiste plek tot nu toe. Met onze bepakking maken we een mooie wandeling langs het Ustedalsfjord en wandelen daarna naar de jeugdherberg 2 km van het stadje vandaan. Moe maar voldaan zoeken we restaurant Sofia’s op voor een perfect diner. Daarna weer vroeg in bed met een boek! Het wordt niet echt donker ‘s nachts, zelfs rond 23:30u kan ik nog lezen bij het licht dat van buiten door de gordijnen straalt.

Donderdag 14 juni

We hebben niet veel tijd vandaag want de treintickets zijn al vastgelegd. We reizen door van Geilo naar Oslo, nog een paar uur in de trein van de mooie uitzichten genieten. Het wordt steeds industriëler naarmate we dichterbij Oslo komen, maar de uitgestrektheid en de vele meren blijven bijzonder. In Oslo zoeken we onze airbnb op in de wijk Hasle en daarna bezoeken we alvast een deel van de stad: Aker Brygge, de chique Karls Johan Gate, het theater, stadhuis, het park met het koninklijk slot etc. Het regent helaas vandaag (dat hebben we nog amper meegemaakt in Noorwegen) dus na een tijdje zijn we de sightseeing wel beu.

Vrijdag 15 juni

Munchmuseum, Frognerpark, wandeling door de wijken Majorstuen, Frogner, nogmaals Aker Brygge (dit keer is het droog!), het centrum, Grunerlokka, en via Sofiabergen weer terug naar de airbnb.

20180615_134812

Zaterdag 16 juni

De volgende ochtend onze spullen om weer terug naar Amsterdam te vliegen. Via gezellige tussenstops in Den Haag, Bergen op Zoom en Roosendaal ben ik zondag weer goed en wel in Antwerpen..

20180616_120138

Noorwegen is een ontzettend goed georganiseerd land en het is heel gemakkelijk en comfortabel om er je weg te vinden, ook via openbaar vervoer. Alle voorzieningen en perfecte aanwijsbordjes nemen wel het gevoel van avontuur wat weg voor mij… De volgende keer dat ik naar Noorwegen ga (want ik wil zeker nog eens terug!) kies er dus voor om met een tentje of camper die kant op te reizen. Bijvoorbeeld door de Hardangervidda of in de omgeving van Geilo.